A legfontosabb tudnivalók mielőtt kerámia bevonatot használnál
A kerámia bevonatok továbbra is töretlen népszerűségnek örvendenek. Hazánkban elsősorban az autókozmetikák használják őket de gyakran előfordul, hogy az átlagnál igényesebb autótulajdonos ismegpróbálkozik a használatukkal.
A kerámia bevonatok továbbra is töretlen népszerűségnek örvendenek. Hazánkban elsősorban az autókozmetikák használják őket de gyakran előfordul, hogy az átlagnál igényesebb autótulajdonos ismegpróbálkozik a használatukkal. Ha te is ebbe a kategóriába tartozol, akkor ez a cikk neked készült! Azonban, ha már dolgoztál hasonló anyaggal, akkor is találhatsz benne hasznos információkat, amelyek megkönnyíthetik a profi vagy otthoni felhasználást.
Ha a kerámia bevonat nevét meghallod, valami csoda anyagra gondolsz, aminek használata rendkívül körülményes és rengeteg tapasztalatot igényel. Ez a legtöbb esetben nincs így, szóval ha rendelkezel kellő affinitással és hajlandó vagy kicsit utána olvasni a használatnak, akkor akár a saját és barátaid autóját is kezelésbe veheted!
Tökéletes eredményt lehet elérni, ha betartod a gyártó által előírt követelményeket és nyugodtan, nem kapkodva állsz neki a folyamatnak!
Természetesen vannak anyagok melyek komolyabb tapasztalatot igényelnek, de a mi webshopunkban található termékek a felhasználóbarát irányvonalat követik.
(Pl: CquartzUK)
A nehézkes, körülményes, időigényes anyagok felhasználása, még profi szinten sem feltétlenül profitábilis a csúcs kozmetikák számára, mivel az anyagköltség rendkívül magas, illetve a védelem felviteléhez szükséges idő is nagyon hosszú. Véleményem szerint nehéz beépíteni a szolgáltatás árába a rendkívül drága anyagokat és a 20-30 órás polírozást, előkészítést, bevonat felhelyezést.
Ezeket az anyagokat nem feltétlenül a hazai piacra pozícionálják. Külföldön simán belefér a 2-3000 Eurós kozmetikai csomagokba a 200 eurós anyagköltség.
Mit gondolsz, mennyit kellene kérni egy olyan szolgáltatásért itthon, amelynek csak az anyagköltsége 100.000 Ft.-t? Na ugye..
Természetesen vannak anyagok melyek komolyabb tapasztalatot igényelnek, de a mi webshopunkban található termékek a felhasználóbarát irányvonalat követik.
(Pl: CquartzUK)
A nehézkes, körülményes, időigényes anyagok felhasználása, még profi szinten sem feltétlenül profitábilis a csúcs kozmetikák számára, mivel az anyagköltség rendkívül magas, illetve a védelem felviteléhez szükséges idő is nagyon hosszú. Véleményem szerint nehéz beépíteni a szolgáltatás árába a rendkívül drága anyagokat és a 20-30 órás polírozást, előkészítést, bevonat felhelyezést.
Ezeket az anyagokat nem feltétlenül a hazai piacra pozícionálják. Külföldön simán belefér a 2-3000 Eurós kozmetikai csomagokba a 200 eurós anyagköltség.
Mit gondolsz, mennyit kellene kérni egy olyan szolgáltatásért itthon, amelynek csak az anyagköltsége 100.000 Ft.-t? Na ugye..
Győződj meg róla, hogy pontosan melyik anyagra van szükséged
A folyamatot mindenképpen azzal indítsd, hogy megkeresed és kiválasztod a számodra megfelelő anyagot, amelyet az adott feladatra szeretnél használni!
A legtöbb esetben más anyag szükséges a fényezésre, felnikre, műanyagokra, üveg felületekre! Tehát, ha te a fényezésre szeretnél koncentrálni, akkor olyan anyagot válassz, amelyet erre a területre találtak ki. Ez nem zárja ki azt, hogy ne tudnád használni más felületek kezelésére.(műanyagok, felnik)
Azonban azt jó, ha tudod, hogy a kiválasztott anyag tartóssága nem fogja tudni a maximumot nyújtani, ha nem azon a felületen használod, amelyre kitalálták!
A termék oldalán, adatlapján megtalálod a szükséges információt, ha végképp elakadnál, akkor minden esetben kérj segítséget, mielőtt rossz anyagot rendelnél!
Érdemes a könnyen használható és felhasználóbarát anyagokkal kezdeni, különösen, ha még nem dolgoztál hasonló anyaggal.
A használati útmutató előtt ne csinálj semmit
Sokan beleesnek a legelemibb hibába, mégpedig, hogy nem olvassák el a termék használati leírását és útmutatóit.
Ha a saját meggyőződésed és értelmezésed szerint kezded az anyagot használni, könnyen a falnak ütközhetsz, aminek megoldása/kijavítása sok bosszúságot fog magával hozni.
A saját lazaságodnak köszönhetően elképzelhető, hogy az anyagot elpazarlod vagy olyan hibát csinálsz, amelynek kijavítása extra idő ráfordítást fog eredményezni!
Pl: A Cquartz-ot üveg felületre applikálod, amelyen nem jó a tapadása, csíkos és mázgás lehet az üveg, valamint a tartóssága sem lesz több 2-3 hónapnál.
Ha hibázol, ne pánikolj, nem tudsz olyan kárt okozni ami kijavíthatatlan lenne a későbbiekben!
Döntsd el tényleg szükséged van-e a bevonatra
Sokan még mindig a mágikus, csodatevő anyagként tekintenek a bevonatokra és túlzott elvárásokat támasztanak vele szemben. Ha hajlandó vagy kicsit informálódni a témában, akkor láthatod majd, hogy ezek az anyagok nem nyújtanak olyan erős védelmet, mint amilyenre a nevükből következtetnél.
Ez az anyag védi a lakkréteget de inkább a tisztíthatóságban/ karbantartásban segít! Nem lesz karcálló az autód és a rendszeres tisztítást sem úszod meg.
Valóban, kevésbé tapad meg a szennyeződés a kezelt felületen, illetve az autó tisztítása is egyszerűvé válik de ettől függetlenül a bevonat és az autó gondozását nem hanyagolhatod el.
Abban az esetben meg abszolút lebeszélnélek az anyag megvásárlásáról, ha nem rendszeresen, saját magad ápolod, tisztítod az autót.
Ha gépi vagy kézi mosóba hordod, akkor a világon semmi értelme nincs a bevonat felvitelének. Ugyanis nem fogsz semmilyen előnyt tapasztalni a bevonat hatásaiból. Nem mellesleg elköltesz egy csomó pénzt, valamint az idődet adod, egy számodra teljesen felesleges dologra.
Ne felejtsd el a kiegészítőket beszerezni az anyag applikálásához
Azzal, hogy beszerezted a kerámia bevonatot, nem feltétlenül hozod ki a legtöbbet az adott anyagból. Egyszerűnek hangzik a bevonat felvitele, de a tökéletes előkészítéshez és felvitelhez más anyagok és kiegészítők is szükségesek!
Nem szabad megfeledkezni a bevonat előtti előkészítésről, amelynek során el kell távolítanod a zsírokat, olajokat, ujjlenyomatot a kezelni kívánt felületről.
A zsírtalanításhoz mindenképpen szükséges beszerezned a Carpro Eraser zsírtalanító anyagot!
A bevonat felviteléhez szükséged van vékony szálú mikroszálas kendőkre is, mert igaz, hogy bizonyos csomagok tartalmaznak kendőt, de a makulátlanul felvitt bevonathoz rengeteg kendő és applikátor szükséges, amit külön kell majd beszerezned.
Ezek, ha jól csinálod, egyszer használatosak, mert az folyékony anyag beleköt a kendőkbe és utána már nem tudod őket használni!
Kifejezetten a bevonatokhoz való kendő, a 2 oldalú kendő, amellyel tökéletesen tudod letörölni a felesleges anyagmaradékot!
Amint elkészültél az anyag teljeskörű felvitelével, gondoskodnod kell, hogy a bevonat védve legyen az első 24 órában, amely során könnyen vízköves lehet a frissen elkészült munkád!
Így érdemes valamilyen sealenttel védeni a bevonatot, illetve a későbbiekben sem árt néha pótolni a megfelelő hidrofób réteget!
Mindig teszteld le a bevonat viselkedését
Mielőtt komolyabban belelovalnád magad a folyamatba, érdemes az adott anyagot egy kevésbé látható helyen, alaposan letesztelni!
A nyilvánvalóan látható helyeket próbáld meg az elején elkerülni és a fényezés esetében a hátsó lökhárító alján kezd el a tesztelést! Gondolj bele, milyen érzés lenne, ha rögtön a folyamat elején már a motorháztetőnél elszúrnád az egész folyamatot.
A műanyagok esetében olyan helyen tesztelj, ahol ha hibázol, kevésbé feltűnő, látható!
Természetesen az anyag viselkedését és reakcióját is érdemes letesztelned a különböző felületeken, ezzel elkerülheted a kellemetlen következményeket.
Ezek az anyagok erős kemikáliát tartalmaznak és a fejlesztéskor természetesen nem tudják letesztelni az összeg felületen. Természetesen érhetnek meglepetések, ha nagy hévvel el kezded az anyagot használni egy kevésbé ismert autómárka adott típusán.
Egy komoly nemzetközi fórumon olvastam, hogy Amerikában az egyik felhasználó a Bentley-nek tette tönkre a teljes bőr utasterét, mivel nem tesztelte le az anyagot és nem várt komplikációk jelentkeztek.
Remélem te sem leszel ennyire meggondolatlan és minden anyagot alaposan letesztelsz egy nem látható helyen, mielőtt még beütne a krach!
Az előkészítést ne hanyagold el
Sokan esküsznek rá, hogy a végeredmény nagyban függ az előkészítéstől.
Gondolj csak arra, hogy a lakóház végső struktúráját is nagyban meghatározza az alapozásnál, előkészítésnél felhasznált idő mennyisége, a körültekintő előkészítés.
A bevonatoknál sincs ez másképp, a végső eredményhez nagyban hozzájárul az alapos előkészítés.
Figyelemmel kell lenned a megfelelő tisztításra, dekontaminálásra. Ha szükséges, érdemes a karcokat is eltávolítani az autóról.
Ezek után nem maradhat el a teljes zsírtalanítás és az alapos portalanítás!
Érdemes az összes rejtett helyet is megtisztítani a portól, mert az anyag applikálása közben simán a felületbe ragadhat a szálló por is.
Ha időt szeretnél spórolni a folyamat alatt, akkor az összes szükséges anyagot és kiegészítőt egy kis asztalra készíted, így nem fogsz kapkodni a felvitel során. Ezáltal hatékonyabb leszel és csökkented a hibalehetőségek számát is!
Szánj elég időt a folyamatra
A kerámia bevonat applikálása nem gyorsvonat, rengeteg időt el lehet tölteni vele!
Ha szorít az idő, semmiképp se kezdj neki!
Simán elvisz egy teljes délutánt mire lekensz mindent és akkor arról még nem is beszéltünk, mi van, ha több rétegben kened fel az anyagot.
Ha egyedül csinálod, pár órát biztosan el fog venni, így este már nem érdemes nekikezdeni!
Kialvatlanul, fáradtan nem érdemes nekiállni, mert az kapkodáshoz vezet és az eredmény is felemás lesz!
A folyamat végén érdemes átnézned töviről-hegyire az autót, hogy nem hibáztál-e sehol, nem maradtak letörletlen részek. Ezek később a természetesen fénynél jól fognak látszani.
Az önellenőrzés különösen fontos, mert a későbbiekben, miután a bevonat megszáradt, nehéz a korrekció!
Ha tudod, akkor a végeredményt ellenőrizd több fényforrásnál és szabad ég alatt is. Egy fényre hagyatkozni nem a legjobb megoldás, a változatos környezetben való ellenőrzés esetében jobban észre fogod venni a hibákat!
Az utóápolást ne hanyagold el
Jó dolog a bevonat felvitele és a folyamat végén lévő fáradság érzése! Még jobb dolog élvezni a bevonat hatásait, amikor nem kell sikálni a fényezést, a szárítás is gyerekjáték!
De ne feledd, a munka nagy része csak most kezdődik, ha nem akarod, hogy a fáradozásaid feleslegesek legyenek.
Innentől kezdve figyelni kell az állapot megőrzésre! Nem elég, ha csak leöblíted és nagy mosással lemosod az autót, koncentrálnod kell a megfelelő szárításra is!
Használj speciálisan a feladatra kitalált kendőt, amivel elkerülheted a bevonat vízkövesedését!
Érdemes mosás után szárítás segítő anyaggal megszárítani az autót! Ez segít a karcok elkerülésében, szép fénye lesz az autónak és kitolja a bevonat élettartamát!
A bevonat felvitele után az alapos tisztítás sem maradhat el 6 havonta, ezzel elkerülöd, hogy a bevonat ,,betapadjon” vagyis a felső rétegbe a makacs szennyeződés erősen beleegye magát.
Ilyenkor szükséged lesz az Tarx-re, Ironx-re de a Trix is jó megoldás lehet ha kevésbé rossz állapotú a felület.
A Carpro Descale is hatékony lehet, mert leszedi a felületen lévő ásványi anyagokat, vízkövet, így mély tisztítja a bevonat felületét, visszaadva az újkori víztaszító hatást!
Az első 24 óra kulcsfontosságú
A bevonat felvitele utáni 20-24 óra pihentetés, száradás nagyban befolyásolja a felületvédelem tartósságát.
Ebben az időszakban kerüld el, hogy a szabad ég alatt megázzon az autó, mert ez nagyban hozzájárul a vízkövesedéshez is!
Érdemes valamilyen plusz anyagot használnod, ami segít elkerülni a vízkövesedést.
Ha véletlen mégis vizes lenne a bevonat, próbáld meg felitatni a vizet és áttörölni a verdát az Elixirrel.
Ha nyáron használod a bevonatot, a száradást felgyorsíthatod, ha kiállsz az autóval a napra és hagyod napozni kicsit a felületet.
A bevonattal kompatibilis anyagokat használj
Természetesen ez nem kötelező érvényű ajánlás de általában a gyártók a termék palettát úgy állítják össze, hogy szinergiát hozzanak létre! Tehát a termék piramis egymásra épül és az egyes termékek maximálisan kompatibilisek egymással.
Példaként említeném, hogy használható egy adott kerámia bevonat más gyártó sealentjével vagy samponjával de a kompatibilitást semmi nem garantálja és tapasztalhatsz érdekes dolgokat.
Az egyes gyártók kínálatában elérhető termékek támogatják egymást és esetenként jobb eredményeket érhetsz el, ha ezeket együtt használod.
Ne keresd a tökéletes anyagot, mert nem létezik
Rengeteg profi felhasználó még most is abba a hatalmas hibába esik, hogy a tökéletes és a minél jobb anyagokat kergeti és tesztelgeti szüntelenül.
Hidd el nekem, feleslegesen töltöd az időd vele és a pénzedet is elégeted.
Olyan anyagot válassz, amely szimpatikus és kapsz termék támogatást is, segítség formájában.
A mostani anyagok bármelyike ki fog tartani 1,5 évig, ami után úgy is frissíteni kell majd a bevonatot.
A legtöbb kerámia bevonat 1-2 évet simán kibír, utána érdemes elgondolkozni az újra kezelésen, mivel a felület már nem lesz olyan csillogó és sima.
Használj különböző fényeket
Az anyagok használatakor, applikálásakor rendkívül fontos a megfelelő, különböző fényekkel való megvilágítás. Amit egy sima lámpa fénynél nem veszel észre, azt lehet, hogy a kinti, természetesen fénynél azonnal kiszúrod!
Ezért érdemes több féle fénnyel, szögből megvilágítani az autót, mert így könnyen felfedezheted, ha hibáztál vagy anyagmaradék található a karosszérián.
Sokat segít még az árnyékos helyen való ellenőrzés, különösen a sötétebb árnyalatú autóknál. Ilyenkor a foltosodás, csíkozódás vagy a felgyülemlett de rosszul letörölt anyag is azonnal nyilvánvalóvá válik!
A szintetikus, modern anyagok mind egészségkárósító hatásúak. Ezért érdemes minden esetben védőfelszerelést viselned, hogy a tüdőd, bőröd egészségét ne károsítsd.
Amikor egy bevonatot applikálsz az autódra, szúrós oldószer szabadul fel, ami természetesen a bőröddel is érintkezhet!
A tüdődet és légzőszerveidet roppant módon károsítja, ha nem viselsz maszkot a folyamat alatt.
Ha zárt térben applikálod az anyagot, érdemes folyamatosan szellőztetni, hogy a kioldódott káros anyagokat a levegő elszállítsa a zárt térből.
A felvitelhez szükséges kiegészítő kendőket, applikátorokat érdemes kidobni a folyamat végén, mert azokba belekötnek a káros anyagok és ugyanúgy párolognak belőle az oldószerek.
Természetesen ebben az esetben is igaz, hogy kötelező elolvasnod az adott termék használati útmutatóját, ahol a figyelmeztető, egészség megőrzéshez szükséges instrukciók is megtalálhatóak.
Rétegezd a bevonatot
Akkor jársz el a legjobban, ha az anyagokat 2 rétegben viszed fel. A bevonat egyébként is rendkívül vékony réteget képez a lakkrétegen, így a megfelelő, egységes réteg miatt mindenképpen szükséges a 2 réteg applikálása.
A bevonat rétegezésével nem minden esetben fogod a tartósságot megnövelni, viszont a szükséges idő effektíve nagyobb lesz! Természetesen minél több réteget viszel fel, annál nagyobb az esélye, hogy valahol hibázol a folyamat során!
Minden esetben tájékozódj a rétegek közötti száradási időről, ez kulcsfontosságú lehet a megfelelő tapadás elérése érdekében.
Érdemes a munkádat lezárni valamilyen végső ápoló anyaggal, amely megvédi a bevonatot és extra simaságot, csúszósságot kölcsönöz a felületnek!
Ha elakadtál vagy nem tiszta a folyamat, kérj segítséget
Talán a legfontosabb tanács, amit adhatok, hogy minden esetben, ha kérdésed lenne vagy nem találsz valamilyen fontos információt, ne félj segítséget kérni. A legjobb, ha a folyamat elkezdése előtt az egész procedúra világossá válik és biztos kézzel kezdhetsz neki autód kezeléséhez.
A kinálat egyre bővül és bonyolódik, könnyű elveszni az információs halmazban. Rengeteg termék van már és mindegyik másra való, egy kevésbé hozzáértő személy könnyen összezavarodik a rengeteg információ láttán.
Szóval azt tanácsolom, hogy merj kérdezni, ha nem világos valami a folyamat előtt, de akár a benned megfogalmazódott kérdésekkel is fordulj szakemberhez.
Mint láthatod, a bevonat felvitele nem ördöngösség, ha megfelelően tájékozódsz a folyamat előtt!
Ha rendelkezel a kellő affinitással és bátran kérdezel, a hiányzó építőkockát a helyükre kerülnek, te is képes leszel az autódat teljeskörűen lekezelni!
A mostani nem ,,certifikált” anyagok felhasználóbarát összetevőket tartalmaznak és nem tudsz velük akkorát hibázni, ami helyrehozhatatlan lenne!
Még azt se mondanám, hogy profi környezet lenne szükséges egy nem profi kerámia anyag használatához, a saját otthonodban, viszonylag pormentes helyen is sikeresen használhatod a legkülönbözőbb anyagokat.
Minden ma már magát profi felhasználónak tituláló szakember szintén elkezdte valahol..És elárulom neked, sokan a mai napig nem tudják ezeket az anyagokat megfelelően használni, ugyanis a szükséges elméleti hátterük nincs meg!
Nem csak gyakorlati tapasztalatokból áll egy sikeres folyamat, az elméleti tudás és információ is nagyban hozzájárul a végeredményhez.
A cikkben említett tanácsok segítenek neked is, hogy sikeresen elvégezd a kerámia bevonat felvitelét egy szép állapotú vagy gyári autón!
Azt azonban mindenképpen érdemes megemlíteni, hogy a használt, karcos, mattult fényezést semmiképpen nem ajánlott erős anyaggal kezelésbe venni, anélkül, hogy a fényezés nem lenne megfelelően korrigálva.
Az ilyen felületen az anyag tapadása nem lesz megfelelő, valamint az elhasználódott réteget nem érdemes lezárni.
És ne felejtsd, a legfontosabb, hogy az autód állapotát könnyebb megőrizni, mint helyreállítani!