Minden, amit a lámpabúra polírozásról tudni érdemes
Ki ne találkozott volna a lemattult vagy sárga lámpabúrák látványával? Az egyik leggyakoribb probléma, amit a sima átlag autótulajdonos is rögtön észrevesz. Ezzel a jelenséggel te is biztos találkoztál már, ha kis szerencséd van, akkor nem a saját autódon.
Szerintem simán elmondható, hogy a lámpabúra felújításhoz és polírozáshoz is mindenki ért az országban, mert annyira könnyű és mindenhol leírják a tuti receptet a neten is.
Természetesen ez is olyan, mint a foci, mindenki ért hozzá, de nagyon nagyon kevesen szakértői a témának. Ezért van az, hogy mindenki azt hiszi, hogy jól csinálja, azonban a lámpabúra felújítás is sok tapasztalatot, kiegészítőt és utána olvasást igényel.
Azért azt itt is érdemel megemlíteni, hogy ennek a területnek is megvannak a szintjei, csinálhatsz/csináltathatsz félmunkát-összecsapva vagy törekedhetsz a maximumra és teljesen profin állhatsz a dologhoz. A lehető legjobb végeredményt akarva.
Remélem ez a cikk is megmutatja neked, hogy a gyors és olcsó megoldások általában nem kifizetődők és maximum csak rövidtávú eredményt, elégedettséget érhetsz el velük.
Bízom benne, hogy te az igényes autótulajdonosok táborát erősíted (szinte biztos, ha ezeket a sorokat olvasod) és hajlandó vagy idővel, pénzzel megfizetni a tökéletes végeredmény értékét.
Hogy készül a műanyag lámpabúra?
Nagyon hosszan lehetne írni a hogyanról de inkább a lényegre koncentráljunk most.
A lámpabúra gyártásánál is a gépeket hívják segítségül, az öntőformában, magas fokon megöntik a lámpabúra formáját. Ez után egy gép ellenálló lakkréteggel vonja be a búra külsejét, amit kemencében vagy speciális lámpával keményítenek rá a felületre.
Természetesen itt is számos gyártási mechanizmussal találkozhatsz, attól függően melyik gyártóról vagy annak beszállítójáról beszélünk.
Nincs két egyforma lámpabúra, minden gyártónál mások a kritériumok és a végső termékkel szemben támasztott igények.
Találkoztam olyan gyártási megoldással is, ahol a műanyag lámpabúra öntésénél adagolnak speciális anyagot a felső műanyag réteghez, így egyszerűsítik a folyamatot.
Rengeteg megoldást találhatsz te is, ha kutakodsz kicsit, de most nem az ősrobbanástól indulunk, hanem a kopott és sárga lámpabúra kérdéskörén szeretnénk túljutni.
Mitől lesz matt és sárga a lámpa?
A legnagyobb gond az UV sugárzás, ami hozzájárul, hogy a lámpa lakkrétege meggyengüljön és folyamatosan kopjon, sárguljon, satöbbi.
Ehhez természetesen hozzájön még az a tény, hogy autódat rengeteg külső szennyeződés, vegyszer, bogár, kémiai anyag éri, ami a lámpabúrákon lévő lakkot igénybe veszi és egyre csak gyengíti.
Ha nem figyelsz erre, pár éven belül a műanyag lámpabúráknak lőttek és a fentebb már említett sárgaságot tapasztalhatod.
Itt érdemesnek tartom megemlíteni, hogy a probléma egyáltalán nem elkerülhetetlen, ha folyamatosan pótlod a védelmet a lámpabúráknak, akkor az élettartamuk jelentősen kitolható.
Ezt különböző waxxal és bevonatokkal érheted el. Érdemes a lámpabúrákat 2-3 havonta valamilyen utólagos védelemmel ellátni.
Az interneten található csodatippek és varázs szerek
Egy fél perc keresés után a Google csak úgy dobálja neked a jobbnál jobb megoldásokat, amikkel te is tökéletes lámpákat kaphatsz újból. Természetesen te nem vagy naív, csodaszerek nincsenek, főleg nem percek alatt.
Rengeteg profi trükköt találhatsz. Van olyan, aki WD40-el keni át a sárga búrákat és 1 perc alatt tökéletesen átlátszóvá teszik őket. Olyat is láttam már, hogy szúnyogírtó sprayvel törlik át a lámpát és kész is van a tökéletes munka.
De olvashatsz a fogkrém áldásos hatásáról is, ami nem feltétlenül hülyeség, de a tökéletes végeredménytől nagyon messze lesz a használata.
Itt meg is állnék a lista felsorolásával, mert soha nem lenne vége, de az biztos, hogy az emberek fantáziája végtelen és mindig lesznek újabb tökéletes megoldások a problémára. Ne dőlj be nekik!
Mi a megoldás a sárga és kopott búrákra?
Tökéletes recept sajnos nincsen, a probléma több módon is megoldható. Azonban egyszeri és végleges megoldás nincsen. Itt is megállapítható, hogy egy folyamatról beszélünk, a lámpákat ápolni kell, hogy ne sárguljanak és mattuljanak vissza.
Ha a lámpabúra karcos, fátyolos és vezetésnél a lámpa fénye már nem kielégítő számodra, akkor egy viszonylag gyors folyamattal is abszolválhatod a dolgot.
Ha teljesen hobbista vagy, használhatod a fogkrémet egy erős szivaccsal és megpróbálhatod dörzsöléssel eltávolítani a kezdődő oxidációt a lámpákról.
Kézzel karcokat eltávolítani nehezen fogsz, ettől inkább enyhe javulást várhatsz.
Ha karcos a lámpa a rossz mosástól vagy a gépi mosóktól, akkor mindenképpen polírozni szükséges őket.
Ehhez polírozó gépre és kiegészítőkre van szükséged. Polírgép, kis 80mm-es polírkorongok, mikroszálas kendők, stb.
Ha teljesen laikus vagy a témában nem javaslom, hogy otthon állj neki a géppel szenvedni, akár rossz vége is lehet. Inkább fordulj olyanhoz, aki látott már ilyet.
A másik gyakran látott jelenség, hogy a lámpák sárgák, fátyolosak, durva ködszerű képződmények jelennek meg rajtuk.
Itt már a polírozás nem fog segíteni, először el kell távolítanod az eloxilálódott réteget.
Ehhez szükséged lesz különböző csiszoló papírokra, vízre, polírozó gépre+korongokra és valamilyen waxra.
Ha az oxidáció foka még nem olyan vészes, akkor a polírozás is segíthet. Így viszonylag könnyen megmentheted a lámpákat.
Ha már ismersz vagy hallottál rólunk, akkor tudhatod, hogy elég gyakorlatiasak vagyunk. Soha nem olvashatsz olyan írományt tőlünk, ahol nem mondanánk konkrét tippeket és megoldásokat.
Így itt is kicsit részletesebben belemegyünk a dolgokba.
Probléma: a lámpák karcosak, kissé fakók, a lámpa fénye este már kevés
Megoldás: kézi polírozás szivaccsal és polírpasztával, ha nincs akkor fogkrémmel.
Polírgéppel és korongokkal való több lépéses polírozás, majd waxolás.
Végeredmény: „Vagy bejön vagy nem,, végeredmény, lehet hogy jobb lesz de a minőség kétséges
Ha polírgéppel dolgozol, akkor jobb esztétikára számíthatsz, akár tökéletes eredményt is elérhetsz.
Folyamat: Itt csak a polírgépes verzió használatát mondom el.
- lépés:szerezd be a polírgépet és a kis méretű korongokat, 3 fajtát, valamint min. 2 polírpasztát. Durva+közepes+puha korongokat, 80mm nagyságban. Ehhez a mérethez pontos talp is fog kelleni a gépedre, hogy illeszkedjen.
A polírpasztából durva-karceltávolító, közepes, hologram eltávolító és finom- fényesítő pasztákra lehet szükséged.
2. lépés:maszkold korbe a lámpákat, hogy véletlen se polírozz bele a lökhárító szélébe és ne legyen minden polírpaszta maradvány. Ezt sokan kihagyják, majd visítás lesz a vége az eredménynek. Ne hagyd ki, fontos. Valamilyen jobb minőségű szalag fog kelleni, a papírszalag hamar szakad és nem véd.
3. lépés: Mindig a legkevésbé durva módszerrel kezdj és haladj a durvább felé, amíg nem látod, hogy javul az eredmény.
Tehát ha a közepes paszta+korong kombó kevésnek bizonyul és nem javul az eredmény, menj a durvább felé.
Tehát:
- polírozd a lámpákat a durva paszta+durva koronggal, alacsony sebességgel. Ha elégedett vagy az eredménnyel, mehetsz közepes paszta+közepes korongra és így tovább a finom verzió felé.
4. lépés: Távolítsd el a polírmaradványokat és a szalagot a felületről. Ehhez alkoholra vagy CarPro Eraserre van szükségesd.
5. lépés: lásd el a lámpákat védelemmel. Wax vagy bármilyen bevonat.
Probléma: a lámpabúrák nagyon sárgák, kopottak, a lakkréteg már foltokban oxidálódott.
Megoldás: Csiszolás és polírozás géppel, majd waxolás
Végeredmény: Ha jól csinálod tökéletes végeredmény érhető el. És tartós eredményt kapsz.
Folyamat:
- lépés:szerezd be a csiszoló papírokat, 360-tól felfelé, egészen 3000-ig. Polírpaszta+szivacsokat.
- lépés:maszkold körbe nagyon jól a lámpákat, jó minőségű szalaggal. Figyelj oda, hogy a csiszolópapír és a víz könnyen feloldhatja a rossz minőségű maszkoló szalagot és belecsiszolhatsz akár a fényezésbe is!
3: lépés: Használj vizet és megfelelő finomságú csiszoló papírt az oxidáció eltávolítására.
Ha az adott papír nem szedi le az oxidációt, akkor egyre durvább papírral próbálkozz.
Arra figyelj, hogy tökéletesen szedd le a felületről a mattulást, hogy teljesen egységes felületet kapj, ne maradjanak fényesebb fontok, mert akkor a lakkréteget nem szedted le tökéletesen.
Ugyancsak nagyon fontos, hogy minden második csiszolási folyamatot 2szer annyi ideig csinálj, mint az előzőt. Itt el kell távolítanod az előző csiszolásból marad karcokat, tehát finomítanod kell a felületet.
- lépés:Polírozd fel a lámpákat az előző verzió szerint.
- lépés:ellenőrizd a munkád, és ha elégedett vagy, lásd el megfelelő védelemmel a lámpákat.
Ezekkel a folyamatokkal már látványos eredményeket érhetsz el, ha egy kicsit is gyakorlatias személy vagy. A legfontosabb tudnivalókat átadtam, de arra készülj fel, ha alapos munkát csinálsz, egy fél délutánt biztos el fogsz tölteni a két lámpa mellett.
Természetesen tökéletes eredményt ne várj, de itt nem is ez volt a követelmény. Ha profi és tökéletes munkát akarsz, ott már profi kiegészítők és technika kell.
Lámpa polírozás és felújítás, ahogy a profik csinálják
Itthon a lámpafelújítást nagyon sokan csinálják, de az egy kezemen meg tudnám számolni, hogy hányan vannak, akik igazán értik a dolgukat. Olyan ez, mint a zongorázás, én is tudok de ha egy profi mellé leültetsz, kicsit nagy égés lesz a vége.
Szóval nagyon óvatosan ha ,,profi”-ra bízod az autód, iszonyat sok a kókler.
A tökéletes munkához rengeteg profi kiegészítő és eszköz javasolt. Itt már nem árt, ha tisztában vagy a dolgokkal.
Mik a problémák a mezei lámpabúra felújításnál?
- nem a megfelelő technikával van lecsiszolva a lámpa felülete:
a legtöbben (autókozmetika, mezei felhasználó) simán kézzel csiszolják le a lámpa felületét. Amivel a legnagyobb baj, hogy a kéz felülete nem egyenletes, valamint nem egyenletes nyomás éri a felületet a folyamat alatt.
Az eredmény jól látható vaku fény vagy speciális lámpa fénye alatt. A karcok benne maradtak a felületbe, a polírozási szakaszban nem lettek eltávolítva. Ennek legtöbbször az oka, hogy a csiszolási technika nem megfelelő, nem elég alapos. - nem elég precíz a folyamat, kapkodás és az eszközök nem megfelelő használata:
a jó lámpafelújítás időigényes és türelmet kíván. A lámpákat a megfelelő minőségű és finomságú papírral kell csiszolni, csiszoló blokkon használva. Sokszor nem ismerik a kétszerező technikát a mesterek, így a csiszolás nem lesz jó minőségű. A csiszoló papír nem játék, rutin kell hozzá. - az elkészítés nem megfelelő:
rossz maszkoló szalag használata, valamint az oxidálódott réteg nem teljeskörű eltávolítása
Mik a profi lámpabúra felújítás tudnivalói
- a lámpa minden részen egyenletesen van lecsiszolva, a lámpa csücskei, rosszul hozzáférhető helyei is egyenlegesen vannak csiszolva.
- a kétszerező technika ismerete, tehát minden csiszolási folyamatot 2* annyi ideig kell csinálni, mint az előzőt, hogy az előző csiszolási nyomok eltávolításra kerüljenek. Így nem marad karc a folyamat végén, amivel már nem lehet mit csinálni
- pneumatikus csiszoló gép használata, amivel sokkal egyenletesebb felületet lehet elérni, illetve kevésbé durva beavatkozás, mint a kézzel való csiszolás
- csiszoló blokk használata kézzel való csiszolásnál, amivel elkerülhető a durva csiszolási karcok bevésése a felületbe. Ez amiatt van, hogy a kéz nyomása nem egyenletes
- a lámpabúra lakkozása a tökéletesen felpolírozott lámpákra. A lakk nem tapad meg 800-1200 finomságú csiszolt felület felett, egyszerűen nincs esélye a felületben megkapaszkodni
- jó minőségű, műanyag barát lakk használata, akár műanyag alapozóra applikálva
- megfelelő védelem felvitele a felületre, wax vagy szintetikus bevonat. 3-6 havonta megismételve, hogy az eredmény tartós legyen
A jó munkát megcsinálni könnyűnek tűnik, de évek tapasztalata kell hozzá. Akik értenek hozzá, sok buktatón keresztül mentek. Akik végképp profik, nem vállalnak lámpabúra felújítást 10-15.000 Ft.- alatt, mert jól megcsinálni sok idő.
Milyen kiegészítők kellenek hozzá?
Mielőtt nekiállnál a nagy munkának, érdemes minden kiegészítőt beszerezned, nehogy a folyamat közben legyen kapkodás.
Most leírom neked, hogy milyen dolgokat javaslok beszerzésre:
- csiszoló papírok 360-3000-ig Nikken vagy 3M csiszoló papír vízben áztatva
- polírozó paszták: durva, közepes, finom
- zsírtalanító anyag: CarPro Eraser vagy Isopropyl alkohol hígítva 70:30 arányban vízzel
- mikroszálas kendők, akár a CarPro Boa
- nagyon jóminőségű maszkoló szalag
- polírozó szivacsok: durva-közepes-finom
- polírozó gép: sima forgós a szűk helyekre és excenteres gép finomításhoz
- CarPro DLUX kerámia bevonat vagy sima wax
A 2 legfontosabb dolog!
Úgy éreztem ezeknek a dolgoknak akkora jelentősége van, hogy egy külön részt megérdemel a cikkben. Ezt soha, sehol nem olvashatod, évek tapasztalatát adom most át neked. Sajnos ezt én is a saját bőrömön tanultam meg, sokat kísérleteztem, míg szép lámpák születtek.
Kétszerező technika:
Ezt többször említettem már a cikkben. A lényeg, hogy minden csiszolási lépést, kétszer annyi ideig kell csinálni, mint az előzőt. Ezzel az előző lépés csiszolási nyomait teljesen eltávolítod. A folyamat végén nem látod majd a 360-as papír nyomait, így nem kell teljesen elölről kezdened az egészet.
A csiszolási finomság:
Nagyon fontos, hogy a csiszolási finomság és folyamat konzisztens legyen.
Minden csiszolási finomság után ne használj 2-szer nagyobb csiszolási finomságot.
Szóval a 360 papír után ne ugorj a 800-as papírra, mert a 360-as karcokat sose finomítod le vele. Ez különösen igaz az 1500-as csiszolási finomság alatt. Itt nagyon figyelj erre.
Ezt a két dolgot fontosnak tartottam. Nagyon sok szenvedéstől kíméllek meg ezzel.
Ezeket bezzeg nem írta le a neten senki anno, hogy ne kelljen a saját káromon megtanuljam. De most átadtam neked, te már könnyebben fogsz boldogulni.
Az örök kérdés: kell a lámpát lakkozni vagy sem?
Nagyon sok vita van arról, hogy a lámpára kell-e használni lakkot vagy sem. Erről mindenkinek meg van a véleménye. Azonban itthon a legtöbben nem ismerik a miérteket és azonnal kinyilvánítják a véleményüket, anélkül, hogy bármilyen bizonyító ereje lenne az adott ember szavának.
Nemzetközi fórumokon, közösségekben rengeteg jó dolgot lehet tanulni és sok profi szakember osztja meg a véleményét, munkáját a közösséggel.
A lámpabúrák ki lettek szerelve és tökéletesen, egyenletesen lettek lecsiszolva. Majd pisztollyal lettek lelakkozva, karcálló lakkal, 2 vagy 3 rétegben. Majd UV szárítás következett, ezt követően ismét le lettek csiszolva a lámpák, hogy a narancsosságot eltávolítsák a lakkozás után. Ez után vissza lett polírozva a felület és kész is a csoda.
Nem olcsó mutatvány, de a szakember ebben az esetben profi volt.
Tehát jól látható a folyamat, az igazi lámpafelújítás hasonlóan történik, mint a gyárakban, profi lakkot fújva a felületre.
Természetesen itthon ezt nem fizetik meg, így a szakember nem is tudja magát erre a szintre képezni. Nekem erről ez a véleményem.
De ettől függetlenül létezik, csak itthon kevesen hallottak róla.
Ettől függetlenül, ha nincs a lámpa lakkozva, ugyanolyan jó eredmény elérhető. A kulcs, hogy folyamatosan pótolni kell a lámpák védelmét és akkor a lámpa nem sárgul, mattul vissza.
Kerámia bevonat a lámpára?
Mostanában nagyon népszerűek a kerámia bevonatok. Ezeknek különböző típusai vannak, így műanyagra is készülnek ilyen termékek. Nézd csak meg a CarPro Dlux termékünket.
Természetesen ezeket műanyagra találták ki, porózus felületekre. A szépen felpolírozott műanyag lámpákon nem lesz olyan tartós hatása, mint a sima műanyagokon.
Érdemes újra átkenni az anyaggal a lámpákat fél évente, hogy a védő hatás megmaradjon.
Tegyek fóliát a lámpákra?
A legjobb megoldás a lámpabúrák felújítása után, ha közvetlenül kavicsvédő UV fóliát teszel a felületre. Ez nyújt igazán védelmet a karcok, sárgulás és mattulás ellen. Érdemes erre beruházni, igazán ellenállóvá teheted a megújult lámpáidat.
A legújabb sláger
Pár éve jött a piacra a legújabb technika, amivel egész szép eredményt érnek el a felhasználók. Az ebayen és különböző webshopokban kapható egy készlet, amivel valamilyen lakkot használhatsz egy kis kancsóban.
A felmelegített tartályban lévő lakkpárát tulajdonképpen fel kell vinni a visszacsiszolt lámpákra. A folyamat ígéretesnek tűnik, azonban még hosszútávú tapasztalatot senkitől nem láttam. A dolog akár még működhet is, de azért óvatosan, mint minden új dologgal.
Szerintem számodra is világossá vált, hogy a profi lámpabúra felújítás nem egyszerű dolog.
Ha szép és tartós végeredményt szeretnél látni, nem árt, ha beletúrod magad a témába és beszerzel pár igazán jó cuccot.
Ezenkívül a türelmedet is megdolgoztatja, a jó munkát időben mérik ebben az esetben.
Ha érzed magadban az affinitást és vállalkozó kedvű egyén vagy, akkor semmi akadálya, hogy magadnak megcsináld a dolgot.
Azonban, ha drágább autód van, ahol több százezer egy lámpa, ne most kezdj el kísérletezni. Vagy ha mégis, mindenképpen olvass még a témában és készülj fel a kihívásra.
Természetesen ez a téma is annyira kiterjedt, hogy ezen cikk keretein belül nem tudunk minden területre kitérni, de a lényeget úgy gondolom megemlítettem.
Ha nem vagy gyakorlatias, akkor nem marad más, mint szakembert keresni. Erre azért figyelj oda, mert rengetegen csinálnak ilyet, de a végeredmény kérdéses. És azt se feledd, hogy a beavatkozás után szükséges lesz néha a lámpákat útólagosan pár havonta lekezelni.
A cikkben kitértem az alap polírozástól a komolyabb, profibb beavatkozásig, így láthatod, hogy milyen szinten érdemes a kérdéssel foglalkoznod.
Tehát nincs más hátra, mint előre, pusztuljanak a csúnya lámpabúrák!
Jó munkát kívánok és sok kitartást!