A leggyakoribb sérülések autód fényezésén
Az autózás egy költséges sport, ezt szerintem mindenki tudja. Sajnos nem elég megvenned az autód, fennt is kell tartani. A sok kiadás mellett a külsejét is gondozni kell, különben az esztétikája hamar megkopik. De gondolom ezzel számodra sem mondtam semmi újat.
A esztétikát különböző sérülések és hibák ronthatják. A legtöbb ilyen hibával gyakran te is találkozol a saját vagy más autók fényezésén, így már lehet fogalmad róla, hogy melyik-miért alakul ki.
A hibák legtöbbje könnyen elkerülhető, ha tudatosan, kissé a dolgok után olvasva megérted a folyamatokat és vigyázol autódra. De számos olyan tényező is van, amit nagyon nehéz vagy szinte lehetetlen elkerülni.
A mostani cikkben kicsit részletesebben is kitárgyaljuk az autód külsejét megtámadó hibákat, így te is megelőzheted vagy kijavíthatod ezeket az anomáliákat.
Csiszolásból eredő, mély karcok
Elég gyakori hiba, legtöbbször fényezés után látható a jelenség, esetleg a nem szakszerű autókozmetika eredménye. Gyakran megfigyelhető, hogy még a régóta a szakmában dolgozó mester is bátran csiszolgatja az autót, anélkül, hogy halvány fogalma is lenne az egészről.
A fényezők a frissen fújt felületen próbálnak javítani, így a lakk megszáradása után csiszolják meg a fényezést általában kézzel és csiszoló papírral. Azért ezt a módszert választják (általában), mert a gépi csiszoló korong drága és erre nem áldoznak. Vagy egyszerűen nincs hozzá felszerelésük (25-35.000 Ft.-/elem ár) Tudjuk, jól van az úgy. Megint a spórolás és az alacsony árak.
Esetleg annyira nem jártas a polírozásban és nem tudja visszapolírozni a felületet. (rosszabb esetben szétcsiszolja a friss fényezést)
Az ügyfél nem veszi észre, majd csak napon lesz látható.
Az autókozmetikusok is előszeretettel csiszolnak, mert nagyon szépen el lehet vele tüntetni az erősebb hibákat is. Azonban a csiszolást megtanulni rengeteg idő és könnyen el lehet rontani a túl durva beavatkozás miatt. Sokszor ajtóstól rontanak a házba és 1500-as papírokkal esnek neki a felületnek, ami túl durva. Ezt a csiszolási mintát nem olyan könnyű ám visszapolírozni, így a hibák benne maradnak a lakkozásban.
Ezeket a mély karcokat leginkább hosszú formájú fényeknél veheted észre. A kézzel való csiszolás során, egyenes mozdulatoknál jön létre. A legtöbb ember a kezét előre-hátra irányba mozgatja, miközben vizesen csiszol. Ezek a mély karcok a folyamat alatt még nem látszanak, csak akkor lesznek láthatóak, amikor a felület visszapolírozásra kerül.
Véletlen keletkezett karcok
Ezek a karcok teljesen véletlenül alakulnak ki. Biztos te is láttál már olyan sérülést az autódon, amely pár nappal/héttel korábban nem volt ott és fogalmad sincs, hogyan került oda. Gyakran előfordul, hogy úgy okozunk nagyobb sérülést az autón, hogy észre sem vesszük!
Akár egy szűk parkolóhely a mélygarázsban és kiszállásnál a kabátod cipzárja képes elég csúnya sérüléseket okozni.
De egy közel lévő bokor egyik ága is mély sérülésekkel lepheti meg autódat.
Tankolásnál a fényezésen végigvezetett tankoló slag is komoly károkat tud okozni. Hányszor látom nap, mint nap, a szép autón áthúzott csövet, komoly fájdalmakat eredményez az emberi szemnek.
Ezeket a hibákat gyakran nem olyan könnyű eltávolítani és csak az durva polírozás segít. A puha fényezésű autókon (általában japán) könnyebben létrejönnek ezek a hibák, de kijavítani is könnyebb őket.
Ezek a karcok gyakran akkor is feltűnnek, mikor a legtöbb fényezési hibát eltávolítod a lakkrétegből, azonban a szép felületen a mélyebb karc azonnal észrevehető.
Malacfarok
Ezek a karcok akkor jönnek létre, amikor a fényezés DA (excenteres) csiszoló géppel kerül csiszolásra.
Fényezés után észre lehet venni a jelenséget de általában jó fény kell hozzá.
Akkor következik be, ha a csiszoló korong alá finom por, kosz, bármilyen szennyeződés kerül. A gép egyedi mozgásával a csiszolókorong belehúzza ez a motívumot a fényezésbe. Ezt nevezik malacfaroknak!
Nem minden malacfarkat könnyű eltávolítani, olyan esetek is léteznek, hogy ezek a karcok nagyon élesek és vért kell izzadni, mire eltávolíthatóak lesznek. Ha nem megy az eltávolítás, akkor marad a felület újra csiszolása.
Madárürülék okozta lakksérülés
A madárürülék maró hatása miatt, a lakkréteget összemarja. A lakksérülés mértéke nagyban függ, hogy a madárpiszok meddig marad a felületen és milyen ,,erős”.
Ha időben észlelve van a jelenség, akkor könnyen megúszható a dolog kisebb sérüléssel. Azonban egy komolyabb adag teljesen átmarhatja a lakkréteget is.
Sajnos, sokszor a csiszolás sem segíthet már, annyira átette a lakkot a madárürülék.
Amit tehetsz, hogy nagyon odafigyelsz erre és amint meglátod, már cselekszel is.
Ez az egyik legalattomosabb veszély, nem is gondolnád mekkora pusztítást tud végezni.
Pókhálós karcok
A rossz autómosás tipikus jelei. Általában nem láthatóak azonnal, pedig már egy rossz mosással is roncsolod a fényezést az autódon.
Könnyen észreveheted lámpafénynél vagy napsütésben. De ha a telefonod vakuját bekapcsolod, akár azzal is láthatod.
Ezek a karcok a hiedelemmel ellentétben nem körkörös karcok, hanem rengeteg egyenes karc, egymáson futva. Ezeknek a kombinációja adja azt a látványt, mintha körkörös karcok lennének.
Hologram
A hologram, a nem szakszerű polírozás miatt alakul ki. Rengeteg apró mikrokarc, amit sima forgós polírgéppel és gyapjú koronggal lehet a legkönnyebben előidézni, de sima szivacs koronggal is sikerülhet.
Azonban a forgós polírgép használatával nem féltétlenül jár együtt ez a hatás, ha a szakember tisztában van a folyamattal és jól használja a gépet, elkerülhető a hologram.
A hologram a legtöbb esetben mikro sérüléseket jelent, tehát nagyon látványos a hiba, azonban nem olyan vészes, mint ahogy elsőre tűnik. Egy közepes vagy finom polírozás már látványos javulást tud hozni.
Fátyolosság
Ezt a jelenséget is a mosásnak köszönhetjük. Biztos láttál már te is hasonlót. Ez hasonlít a hologramra, ha a nap az autódra süt, könnyen kiszúrható. Azonban itt is, nem feltétlenül jelent komoly gondot. Egy waxolással vagy szintetikus anyaggal elfedheted ezeket a mikro sérüléseket.
Általában a nem megfelelően lubrikált felületen alakul ki. A száraz felület túl durván való áttörlésénél, esetleg valamilyen szennyeződés került a kendő alá.
Horzsolások
A horzsolást akkor veheted észre, ha az autó fényezését közelről vizsgálod. Jól látszik a fényezésen, mivel kicsit világosabb a horzsolás helyén a fényezés. Ez lehet akár egy rossz parkolástól vagy ha bármi nekisúrlódik autód oldalának. De könnyen észreveheted akkor is, ha víz lehúzó pengét használsz autód szárításához.
Sajnos a legtöbb esetben nehéz megmondani mitől jött létre a hiba.
Ezt akár még kézzel is el lehet távolítani, egy erős paszta és szivacs vagy kendő segítségével. Természetesen ez függ a karcolás mértékétől is.
Az ilyen jellegű horzsolásokra a legjobb megoldás, ha egy gyorsviaszt használsz. Ezzel bármikor áttörölheted autód fényezését, anélkül, hogy összekarcolnád!
Mikro karcolások
A leggyakoribb hiba a fényezésen, gyakorlatilag elkerülhetetlen. Akármennyire is szakszerűen ápolod az autód, mikro karcok mindig lesznek rajta. Jobb, ha most elfogadod, karcmentes autó nincsen!
A legkisebb por is képes az autódat minimálisan megkarcolni de az autódat borító erős kosz is képes ezt előidézni. Gondolj csak arra, amikor nagyon sáros, mocskos a verda. Te nekiállsz erős vízsugárral lemosni, a koszt valamennyire végig görgeted a karosszérián.
Nem lehet teljesen steril környezetben autót mosni, por mindig lesz. A mikroszálas kendő pedig végig húzza a fényezésen a legkisebb port is.
Fogadd el, bármivel is érsz hozzá autódhoz, minden karcol. Láthatatlan mértékben, de karcol.
Azonban a mikrokarcolásokat nem biztos, hogy észreveszed.
Lakk hiba
Az autód fényezését védő lakkréteg megtöredezik vagy pikkelyesen felválik. Ennek számos oka lehet, de a legtöbbször a hiányos ápolásra vezethető vissza.
A lakkréteg egy kis területen kezd el roncsolódni, majd egyre nagyobb kiterjedésű lesz.
Sokszor elég, ha a fáról lehulló gyanta az autón marad huzamosabb ideig. Ezen a részen a gyanta a lakkot szétmarja és már meg is van a gond.
A gyenge minőségű újrafényezésnél is lehetnek problémák. A szakember nem használt megfelelő száradási időket, rossz az előkészítés, így a lakkréteg nem megfelelően tapadt meg a felületen.
Könnyen észreveheted ezt a jelenséget, ugyanis szemmel is jól látható. Foltokban hiányzik a lakkréteg, hólyagos a fényezés.
Gyakorlatilag nem marad más megoldás, mint az adott elem újra fényezése.
Vízkő
Talán az egyik leggyakoribb sérülés, amivel engem is megkeresnek. A vízkő sok autós életét csúfította már meg.
A leggyakrabban a rossz mosás után válik láthatóvá a nyoma. A vízből kiváló kalcium, só, egyéb anyag krátert hagy a fényezésben. Pici, kráterszerű, fehér mintát hagyva a felületen. A vízkőnek rengeteg fajtája lehet.
Gyakori az eset, amikor a tulajdonos az üvegeken veszi észre. Nyilván ez a legfeltűnőbb.
A vízkő erősségétől függően könnyen és nehezen is el lehet távolítani. Ha csak mosás után vagy és észreveszed a hibát, egy gyorsviasz is megoldhatja a gondod. Azonban, ha fúrott kútból sikerült lemosnod az autód, lehet olyan erős a vízkő, hogy csak a legdurvább polírozás segíthet.
De akár egy kiadósabb eső is képes erős vízkövesedést előidézni.
Ezért érdemes megfontolni a mosás utáni gyorsviaszok használatát, ezzel elkerülhető a felület vízkövesedése és oxidációja.
Szerencsével járhatsz az ecetes vízzel is. Az ecet jó vízkőoldó, sokan a zuhanykabint is ezzel vízkőtlenítik. De speciális vízkő eltávolítót is beszerezhetsz, mint például a CarPro Spotless.
A legrosszabb dolog, ami történhet, ha kerámiás autód van és vízköves lesz. Azt tudni kell, hogy a legtöbb kerámia bevonat SIO2-őt tartalmaz, ami hajlamos a vízkövesedésre. A vízkövet pedig eltávolítani anélkül, hogy ne szedd le a felületről a vékony kerámia réteget, nagyon nehéz. Általában nem is sikerül, így újra kell polírozni a felületet és újra kerámiázni az adott részt.
Ennél a résznél megjegyezném, hogy a sötétebb színű autókon a legkönnyebb a vízkövesedést észrevenni. A világos autón nem feltűnő a jelenség. A sötét autó szürkés, fakó lesz. Illetve közelről is látszik a vízkő nyoma.
Kavicsfelverődés
Egy tipikus hiba, amivel már sokan találkoztak. Azok a csúnya kavicsfelverődések.
Sajnos, ha nincs fólia az autódon, akkor akarva-akaratlanul megjelenhet. Főleg az autó elején, motorháztető, lökhárító, lámpák területein fedezheted fel.
De akár az autó más területén is lehet vele találkozni. Sajnos ellenszer nincs, így teljesen véletlen helyeken és formákban lehet vele találkozni.
Egyetlen olcsó megoldás létezik a javítására, a színjavító festék. Ez lehet előre kikevert gyári szett vagy színkód alapján kikevertetett javító szín.
A legbosszantóbb, amikor a motorháztetőn ezernyi apró kavicsfelverődés látható. Ezt már javítani nem lehet, csak újrafényezéssel.
Oxidáció
Bizony, az autón található lakkréteg oxidálódik. A leglátványosabb jele, mikor az autód fényezése teljesen megfakul. Ezt a legtöbbször akkor veheted észre, ha autódon sima akril fényezés van. Egyszerűen kiszívja a nap a színét.
Azonban, ha új típusú autód van, akkor is oxidálódik a felülete. A feketéből szürke, a fehérből sárga lesz. De minden színű autónál más a jelenség. Az autód lakkrétege arra szolgál, hogy megóvja az UV sugárzás általi kifakulástól.
Szerintem te is láttad már a jelenséget, hogy az autó színe olyan élettelen, fakó, fátyolos lett. Ez az oxidációnak köszönhető. Ne feledd, az oxidációt lelassíthatod, ha megfelelő anyagokkal ápolod külsejét az autódnak. Mosás után használj gyorsviaszt, ez eltávolítja a vízkövet és minden felületre rakódott szennyeződést.
Narancsosság
Gyakran zavaró jelenség, mikor a szép autód külseje olyan, mintha narancsbőrös lenne. Nem tükröződik szépen, olyan akár a víz fodrozódása.
Ez a jelenség lehet gyárilag is de előidézheti az újrafényezés is.
Sok autó gyárilag is eléggé narancsos fényezéssel rendelkezik, a fényezési eljárás sajátossága, hogy a felület nem lesz tükörsima. Sajnos sokat nem tudsz tenni az dologgal, minthogy hozzászoksz a látványhoz. Sajnos a gyári fényezés elég vékony, öngyilkosság lenne elkezdeni csiszolgatni, hogy homogénebb felületet kapj.
Az újra fújt felületnél is hasonló a helyzet, a fújás minősége szakemberenként változó. A narancsos fényezést könnyen lehetne finomítani, azonban ez sokszor elmarad a fényező szakember részéről, mivel meg van kötve a keze a költségek miatt.
Gyakorta a felület teljesen matt lesz, mikor megszárad a lakkréteg, ez csiszolással vagy polírozással rendbe hozható.
Ahogy láthatod számos lehetősége van annak, hogy autód külseje amortizálódjon. A legtöbb problémát megelőzheted, ha tudatosan, rendszeresen és megfelelő anyagokkal gondozod autódat.
Bármennyire is vigyázol autódra, a legtöbb hiba elkerülhetetlen de figyelni lehet rájuk. Ha tudatos vagy és nem hanyagolod el autód, akkor ezeket a sérüléseket könnyen megelőzheted.
Ha újszerű autód van, akkor mindenképpen érdemes egy autótisztítási és karbantartási rutint kialakítani, így megelőzheted az esetleges komolyabb hibákat.
Ha autókozmetikába hordod az autót, akkor is érdemes időközönként ránézned közelebbről a fényezésére, könnyen találhatsz rajta érdekes dolgokat, amik cselekvésre ösztönöznek majd.
Ezzel az irománnyal próbáltam neked segíteni, hogy a legtöbbször előforduló hibát fel tudd ismerni és fel tudj készülni az esetleges elhárításra.
Amint a karcok és a csiszolási nyomok el lettek távolítva, egy mélyebb karc tűnik fel. Ezt a csiszolási hibát elég nehéz helyrehozni, mivel elég mély árok keletkezett. Újra kell csiszolni a felületet vagy pedig még egy erős karceltávolító polírozást kell végezni az adott területen. Azonban az újra csiszolásnál nagyon kell figyelni, hogy ne ejtsünk újabb, mély nyomokat a lakkban.
Alapvetően ezek a mély karcok azért kerülnek a lakkrétegbe, mert puszta kézzel történik a csiszolás és a kéz nem egyenletesen nyomással fekszik fel. Illetve, ha blokkal csiszolunk, akkor akár a papír alatt lévő kosz egy árkot véshet a fényezésbe.